Mesin Taip

Al-Kisah berlaku pada sepasang suami isteri yang tinggal di satu kawasan perumahan. Si Suami yang bekerja tidak tentu masa sebagai seorang pemandu lori jarang sekali dapat bertemu dan bermesra dengan isterinya.

Manakala isterinya yang tidak bekerja itu setiap hari banyak menghabiskan masa bersembang dengan jiran-jiran perempuan yang sama-sama tidak ada kerja.

Apa yang istimewanya pada pasangan ini ialah mereka membuat satu kod rahsia sekiranya mereka hendak melakukan hubungan suami isteri. Kod yang digunakan ialah "mesin taip" Apabila Si Suami berkehendakkan pada isterinya, maka dia akan memberi tahu kod rahsia itu kepada isterinya.

Ceritanya berlaku pada satu petang yang damai bila mana Si Suami yang baru pulang dari bekerja tiba-tiba mendapat panggilan telefon dari majikannya. Dia perlu segera menghantar satu barang penting walhal pada masa itu, dia benar-benar mahu bermesra dengan isterinya.

Si suami melihat jam ditangan.



"Hai, setengah jam! Sempat lagi ni ...."bisik hatinya.

Si Suami pun segera mencari isterinya di rumah. Tapi malangnya Si Isteri sedang asyik berbual dengan jiran-jiran di rumah sebelah. Si suami pun menyuruh anaknya yang berumur 8 tahun memanggil isterinya dengan satu pesanan. Anaknya pun segera pergi mendapatkan emaknya dan terus menyampaikan pesanan dari ayahnya itu.

"Emak, Abah kata dia hendak mesin taip!" Kata Si Kecil itu petah.

"Nak mesin taip??? Nantilah cakap sama Abah nanti Mak balik bagi mesin taip tu yaa!!" Sahut Si Isteri pada anaknya yang sudah mengerti hajat suaminya itu.

Tiga empat orang jirannya yang sama-sama bersembang itu berpandangan
sesama sendiri kehairanan.

"Eh..., sejak bila pulak suami awak jadi penulis. ? tanya salah seorang darinya.

"Ler...orang sekarang ni dah guna komputer, mana main mesin taip lagi..." sampuk seorang lagi.

Si Isteri itu hanya tersengih-sengih malu.



"Dahlah...kita sambung cerita kita sikit lagi...." balas Si Isteri mengalihkan cerita.

Si Isteri rupanya masih belum puas lagi bersembang dengan rakan-rakan jirannya itu. Kebetulan masa itu mereka sedang asyik berbual satu tajuk yang panas. Si Isteri mahu menghabiskan dahulu tajuk panas yang sedang mereka bincangkan itu sebelum pulang memberikan apa yang dihajati oleh Si Suami.

Hampir 20 minit baru si isteri itu pulang ke rumah dan cepat-cepat menghampiri suaminya yang nampak sudah bersiap-siap untuk pergi memandu.

"Laa kata nak mesin taip....???"

"Mesin taip apa lambat sangat..., aku dah Tulis Dengan Tangan!!!"

Beritahu Si Suami dengan muka yang masam kelat meninggalkan Si Isteri yang tercengang-cengang.





No comments: