Bila Besar Nanti


Seorang guru tadika sedang memupuk rasa percaya diri kepada murid-muridnya. Guru tersebut meminta mereka untuk memperkenalkan diri sekaligus bercerita tentang cita-cita mereka.

Jamil berdiri dan berkata,

"Nama saya Jamil Bin Sulong. Bila besar nanti saya ingin jadi juruterbang. Jadi bolehlah saya pergi ke Australia, Eropah, Iraq dan sebagainya."

"Bagus Jamil Bin Sulong . Terima kasih. Siapa lagi?", tanya cikgu.

Seorang pelajar perempuan yang duduk di tepi tingkap berdiri dan bersuara,

"Nama saya Nonny Binti Nuh. Kalau besar nanti, Nonny nak jadi suri rumah tangga dan mempunyai anak-anak yang comel."

"Hebat! Jadi suri rumah tangga sepenuh masa merupakan cita-cita yang mulia..... Siapa lagi nak perkenalkan diri?"

Neo berdiri dan berkata,

"Saya Neo. Neo Iskandar. Bila besar nanti saya bercita-cita untuk membantu Noni mencapai cita-citanya....."




No comments: